Resume: ''Boostaa pientä elintarvikeyritystäsi''
Syksyn workshopsarja ”Boostaa pientä elintarvikeyritystäsi” koostui 4 luentotilaisuudesta, jotka toteutettiin tiiviissä yhteistyössä Yrkeshögskolan Novian Myrsky-projektin kanssa. Kurssi oli ruotsinkielinen. Luennoitsijana toimi Nathalie Aurén, joka on tunnettu luennoitsija käsittelemistämme aiheista.
Jokainen tilaisuus kesti 3 tuntia, jossa Nathalie aloitti päivän aiheen esittelyllä. Tämän jälkeen osallistujat työskentelivät oman yritysviestintänsä ja esittelynsä kehittämisen parissa Nathalien, Novian Heidi Baarman-Geustin ja minun, Mats Sabelin, avustuksella.
Workshop #1 - Some (sosiaalinen media)
Kuinka näkyä yrittäjänä kaiken muun mediatiedon joukossa? Kuinka suunnitella kampanjat saadaksesi näkyvyyttä ja reaktioita sosiaalisissa medioissa? Kuka on kohdeyleisösi ja mistä löydämme "oikeat" asiakkaamme? Miten voimme käyttää tarinankerrontaa markkinoinnissa ja myynnissä verkossa? Päivän päätteeksi kaikkien osallistuvien yritysten tulee laatia luonnos yrityksensä markkinointisuunnitelmasta.
Workshop #2 - Ruoka ja tuotekuvaus
Yksi vaikeimmista kohteista valokuvata on juuri ruoka, joten mitä yrittäjänä sinun on otettava huomioon onnistuneiden valokuviesi saavuttamiseksi. Onko päivänvalo vai auringonvalo paras valo, näyttääkö kuva liian muokatulta, tarvitsetko muita välineitä tehdäksesi tuotteestasi houkuttelevan – kaikkiin näihin kysymyksiin osallistujat saivat vastauksen päivän aikana. Jälkeenpäin kaikki osallistujat saivat ottaa omat valokuvansa omista tuotteistaan suurella avustuksella Nathalielta.
Workshop #3 - Brändäys
Kuinka luoda oma brändi yrittäjänä, ja kuinka laaja käsite brändäys on. Miten ajatella verkkosivustoja, etikettejä, markkinointia, sisäistä politiikkaa, tarinankerrontaa ja yrityksen visuaalista profiilia? Yrityksen visuaalinen kieli (logo, värit, fontit), joka tulisi näkyä kaikessa kirjallisessa materiaalissa, kuten verkkosivuilla, sähköpostissa, painotuotteissa jne., kuinka tärkeää se ei ole. Kaikki nämä tekijät vaikuttavat lopulta yrityksen brändiin, ehkä ei niin suuressa määrin yksittäin, mutta yhdessä ne muodostavat vahvan tekijän yrityksen kokonaiskuvassa. Brändi rakennetaan kohtaamisissa asiakkaan kanssa, ja nämä kohtaamiset voivat olla sekä fyysisiä että digitaalisia. Tässä on myös tärkeää pystyä luomaan pysyvä vaikutelma asiakkaaseen, jotta he muistavat teidät toimittajana. Johdannon jälkeen kaikki osallistuvat yritykset tekivät konkreettisia ja käytännön harjoituksia oman yrityksensä brändistä/ulkonäöstä.
Workshop #4 - Digitaaliset työkalut
Miten luoda houkutteleva mainos sosiaalisessa mediassa, mitä pitää ottaa huomioon ja miten saada se näyttämään ammattimaiselta? Mitkä digitaaliset työkalut ja apuvälineet ovat käytettävissä esimerkiksi uutiskirjeisiin, massaviestintään ja mediamarkkinointiin? On enemmän ilmaisohjelmia verkossa kuin uskotkaan, jotka tarjoavat näitä palveluja, joten miksi olla käyttämättä niitä? Luentojen jälkeen kaikki osallistujat saivat suunnitella omat mainoksensa ja kampanjansa käyttäen niitä ohjelmia, jotka olivat saatavilla, ja materiaalia, jonka he olivat tuottaneet työpajasarjan aikana, kuten valokuvia, graafista profiilia ja markkinointisuunnitelmaa.
Yhteenvetona voimme todeta, että osallistujat pitivät kurssia paitsi tarpeellisena myös välttämättömänä. Yrityksille on äärimmäisen tärkeää näkyä ja saada positiivista huomiota, koska lähes 100% markkinoinnista tapahtuu tänään sosiaalisessa mediassa ja eri alustoilla. Työpaja herätti kiinnostusta useimmissa osallistujissa, jotka mielellään palaavat, jos järjestetään jatkoa, sekä jatkokoulutuksena että täysin uusina aiheina, jotka ovat tärkeitä pienyrittäjille.